Henri Le Sidaner
(1862 – 1939)
Les Volets clos. Clair de lune, Gerberoy
Oil on canvas
54 x 65 cm (21,3 x 25,6 in)
Signed lower left
Expertise:
Original expertise by Yann Farinaux - Le Sidaner, Paris, 21 September 2022.
Provenance:
Docteur Péneaud, Brittany
Private collection, France
No human being is to be seen, only their traces in stone and light. It was on the advice of Auguste Delaherche that Le Sidaner bought a house in the tranquil old town of Gerberoy in April 1901. From then on, people took a secondary role in his work and Le Sidaner devoted himself to the town, especially to his house and his charming garden, which can still be visited today. With over 100 paintings, this imposing group of works constitutes a major theme of his oeuvre. In this painting, Le Sidaner offers us an architectural ensemble with closed shutters, insinuated vines on the house façade, shadows of a tree and warm light breaking through the darkness of the autumn evening.
Exhibitions:
February - March 1934, Galerie Charpentier, Paris, Henri Le Sidaner, no. 46.
March 1935, Galerie Mignon- Massart, Nantes, Le Sidaner, no. 12.
May - June, 1936, Gallery Knoedler, Paris, Le Sidaner, no. 20.
Literature:
Yann Farinaux - Le Sidaner, 1989, Le Sidaner, L'oeuvre peint et gravé, no. 722, illustration p. 264.
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Henri Le Sidaner
(1862 – 1939)
Les Volets clos. Clair de lune, Gerberoy
Öl auf Leinwand
54 x 65 cm
Links unten signiert
Gutachten:
Anbei im Original ein Gutachten von Yann Farinaux – Le Sidaner, Paris, 21. September 2022.
Provenienz:
Docteur Péneaud, Bretagne
Privatsammlung, Frankreich
Kein Mensch ist zu sehen, nur dessen Spuren in Stein und Licht. Le Sidaner folgte dem Rat von Auguste Delaherche und kaufte im April 1901 in dem beschaulichen alten Städtchen Gerberoy ein Haus. Fortan tritt der Mensch in seinem Schaffen zurück und Le Sidaner widmete sich der Stadt, aber vor allem seinem Haus und seinem reizvollen Garten, den man auch heute noch besichtigen kann. Mit über 100 Gemälden bildet diese imposante Werkgruppe ein Hauptthema seines Schaffens, von dem wir hier ein Gemälde anbieten – ein architektonisches Thema mit geschlossenen Fensterläden, erahnbaren Ranken an der Hausfassade, Schatten eines Baumes – und das Dunkel des Herbstabends durchbrechendes warmes Licht, das durch die Fensterläden dringt.
Ausstellungen:
Februar – März 1934, Galerie Charpentier, Paris, Henri Le Sidaner, Nr. 46.
März 1935, Galerie Mignon- Massart, Nantes, Le Sidaner, Nr. 12.
Mai – Juni, 1936, Galerie Knoedler, Paris, Le Sidaner, Nr. 20.
Literatur:
Yann Farinaux – Le Sidaner, 1989, Le Sidaner, L’oeuvre peint et gravé, Nr. 722, Abbildung S. 264.